Українська мова (уроки)



„Екскурсія в світ казки”


ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД.

                            Тема: Екскурсія у світ казки.

                   Мета: повторити матеріал (казки), який вивчався протягом року, розвивати мовлення учнів, логічне мислення, виховувати любов до книжки , рідної мови

                   Обладнання:малюнки з відомими казками, 3 гри”Пазли”, альбомні аркуші, кольорові олівці, крейда, картки з уривками казок.

                   Методи та прийоми: бесіда, гра.

ПЛАН УРОКУ

                1.Організаційний момент

         1).Поділити клас на 3 команди. Самостійно придумати назву (казкову).
         2).Вибрати командира команди.

                   П.Оголошення теми і мети урока.

1.    Конкурс “Розминка”
Всім командам надається завдання: на окремих аркушах написати всі відомі народні казки, але такі, які б знали усі.
         Та команда, яка найбільше згадає і напише казок получає  2 бали, всі інші-по 1 балу.
         2. Конкурс”Вгадай казку за уривком”. (Та команда, яка перша піднімає руку відповідає першою).
         Перший уривок.
         1) “ Пан аж розсердився: - Як це? Я такий розумний, а вона  проста собі дівка  та мої загадки повідгадувала! Стривай же! На тобі оцей десяток варених яєць та понеси іх своїй дочці: нехай вона посадить на них квочку та щоб та квочка за одну ніч вилупила курчата, вигодувала, і щоб твоя дочка зарізала трьох,  спекла на снідання, а ти поки я встану щоб приніс, бо я дожидатиму. А не зробить, то буде лихо.
                                                                  ( “Мудра дівчина”)
         2) Жили колись-то два брати: один багатий, а другий бідний, що й не сказати, цей бідний брат умер. Зостався у нього син , і він жив теж бідно. І спитався раз він у свого дядька:
         -Я що, дядьку тепер найшов правду? Нема тепер правди на світі! Тепер скрізь одна кривда.
         -Ні, дядечку? Є правда – правдою лучше жити.
                                                                  ( “ Про правду і кривду”)
         3) І Лис Микита  зробившися царем, жив собі як у Бога за дверима. Тільки одного боявся, щоб фарба не злізла з його шерсті, щоб звірі  не пізнали хто він є  по правді. Для того він ніколи не виходив у дощ, не йшов у гущавину, не чухався і спав тільки на мякій перині.
                                                                  (“Фарбований Лис”)
                            Та команда , яка перша відгадала получає 2 бали.

                  3. Конкурс  №3. Конкурс капітанів.

         На дошці накреслені чотирикутники. Треба по прочитаному завданні відгадати слово.
 



         Завдання: Відгадати назву пєси-казки  А.І.Шияна, яка має таку ж саму назву, як і ім’я головного персонажа.
         Виграє той, хто відгадає слово (команда получає 2 бали)

                   4. Конкурс “Найуважніший”.
         З відгаданного слова команда створює нові слова.

                   5.  Конкурс №5 “Хто швидше?”
         З кожної команди вибирають по  3 чоловіка (капітана вибирати не можна)
         Кожній трійці надаються “Пазли”. Та трійка, яка швидше збере картинку, підпише назву цієї казки, получає 2 бали.

Ш. Підсумок гри-уроку.
         Підраховуються бали, які здіймала команда під час гри.
Та команда, яка набрала найбільшу кількість балів- виграє. Переможці нагороджуються призом та оцінкою в журнал.



Українська мова  9 клас
Контрольна робота №3
Тема:  « Складнопідрядне  речення»
1. Укажіть СПР  (0,5б)
А) На вулиці нікого не видно, але село вже проснулось.
Б) У різну пору року лютневий сніг цвіте по-різному, проте зараз розцвів чи не найяскравіше.
В) Зоряно над селищами було, а в степах хмара заходила й ламалися стебла блискавок.
Г) Мені чути, як коні похрумкують молодою травицею, поволеньки, вдячно дякують.
2. Укажіть СПР з кількома підрядними:    (0,5б)
А) Климко звівся на лікоть, щоб краще було видно шлях, яким йому йти далі.
Б) Коли потрапляєш у заповідний степ на початку травня, то перед очима розгортається багатобарвний калейдоскоп степового травостою.
В) Коли ти маєш чоботи, то ноги тебе несуть, мов крила.
Г) Осінь танула, мов воскова свічка, ставала все прозорішою й легшою.
3.Укажіть речення, у якому правильно визначено вид підрядної частини:   (0,5б)
А) А хто стрічався на шляху зо мною, того я щирим серденьком вітала. (підрядне допустове)
Б) Лише по незначних прикладах можна вгадать, де цвіла рослина. (підрядне з’ясувальне)
В) Погляд спочиває на пшеницях, що підходять аж до посадки. (підрядне з’ясувальне)
Г) І тоді стало чути, як весело видзвонює в тиші вода. (підрядне порівняльне)

4. Установіть відповідність: ( 2б)

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





  1.   означальне           А) Матінка не дурно казали, що світ не без добрих людей.
  2.   зясувальне         Б) Було так тихо, що навіть шелест листя здавався великим
                                       шумом.
  3.  наслідку              В) Моря перелетиш і не впадеш, допоки буде в серці рідна
                                            мова.
  4.   часу                  Г) На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися
                                         дощу.
                                 Д) Англія – перша неслов’янська країна, де зявилися   переклади     українських
                                        дум.

5. Визначте вид складнопідрядного речення. (0,5б)

І риба співала б, коли б голос мала
 (Народна творчість).

A) З’ясувальне;
Б) означальне;
B) обставинне умови;
Г) обставинне допустове.


А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





6. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини. (2б)
1. Порівняльне;
2. означальне;
3. причини;
4. з’ясувальне.

А) Намалюй мені ніч, коли падають зорі.
Б) Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.
 
В) Серце у тиші нічній спочива, як у колисці дитина (М. Рильський)
Г) Що більший самолюб і фарисей, то більше прагне шани від людей (Л. Костенко).
Д) Я не знаю, чи я живу, чи доживаю, чи так по світу волочусь.


А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





7. Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями і видом підрядної частини. (2б)
1.
Місця;
2. наслідкове;
3. допустове;
4. з’ясувальне.

A) Не поет, хто забуває про страшні народні рани (Леся Українка).
Б) А ліс росте, живе, хоч буревій із грозами шумить, гуде, клекоче (О. Ющенко).
B) Куди кінь з копитом, туди і жаба з хвостом (Народна творчість).
Г) На небі збиралися великі хмари, так що можна сподіватися дощу (О. Гончар).
Д) Як захоче коза сіна, то до воза прийде (Народна творчість).

8. Поставити розділові знаки, скласти схеми, визначити види підрядних речень: ( 4б)
Зразок:                                                                                        які
Яблуні, що ростуть уздовж дороги, укриті білим цвітом. [,( що²), ¹] – СПР з підрядним означальним.

1. У цім місці річка що текла крутячись та петляючи між хребтами робила круте коліно. 2. На ніч щоб захиститися від вітру треба було забиратися в саму гущавину лісу. 3. Як захоче коза сіна то до воза прийде. 4. Ми живемо отут на землі край Чумацького Шляху на узбіччі де пахне полин і блакитний чебрець де кропива глуха вироста із космічного праху і на пил обертається Місяця срібний вінець.



Українська література 11 клас
Контрольна робота №3
Тема: « Творчість М. Куліша, О.Турянського ,  О.Довженка, Є.Маланюка»

1.Яким елементом сюжету п’єси М. Куліша «Мина Мазайло» є сцена опублікування в газеті оголошення про зміну прізвища та звільнення з посади Мини Мазайла? (1б)
А  епілогом;
Б  зав’язкою;
В  розв’язкою;
Г  кульмінацією;
Д  експозицією.

2.Чому Мина Мазайло (персонаж однойменної п’єси Миколи Куліша) хоче змінити своє українське прізвище на російське в час проведення українізації? (1б)
А  не знає про українізацію;
Б   не вірить в результативність українізації (про це йому каже серце);
В   вважає, що зміна прізвища його особиста справа і не має жодного стосунку до українізації;
Г  задовольняє бажання членів своєї сім’ї;
Д  піддається загальній, поширеній у той час тенденції до зміни прізвищ.
3. За жанровою спрямованістю «Мина Мазайло» М. Куліша є.. (0,5б)
А
  трагедією.
Б
 Драмою-феєрією.
В
 Водевілем.
Г
 Комедією.
4. Установіть відповідність ( 1,5б)

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





Назва твору                             Історична доба у творі                     
1. « Гайдамаки»                             А Руїна
2. « Чорна рада»                            Б Коліївщина
3. « Мина Мазайло»                      В пореформена доба
4. « Україна в огні»                       Г 20-ті роки ХХ століття
                                                        Д Друга світова війна

5.Установіть відповідність ( 1,5б)
Явище художньої                    Назва твору

А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4





Дійсності

1 міщанство                        А « Мина Мазайло»
2. фанатизм                         Б « Тигролови»
3. фашизм                           В « Камінний хрест»
4. тоталітаризм                   Г « Я ( Романтика)»
                                             Д « Україна в огні»

6. Яким є справжнє прізвище Івана Багряного? (1б)
А Губенко;
Б Фітільов;
В Рудченко;
Г Лозов’яга;
Д Очерет.

7. Який факт із власної біографії використав Іван Багряний при написанні роману «Тигролови»?  (1б)
А перебування на Далекому Сході та в БАМ-Лагу за вироком суду;
Б навчання в Київському художньому інституті;
В участь у створенні підпільного уряду Української головної визвольної ради;
Г створення і редагування газети «Українські вісті»;
Д навчання в російській церковно-приходській школі.
8. Вкажіть головну думку роману Івана Багряного «Тигролови»: (1б)
А упевненість у тому, що Григорій і Наталка дістануться до України;
Б людина завжди повинна думати, як врятувати своє життя;
В людина повинна зберегти своє життя будь-якою ціною; Г людське життя — безцінне;
Д за будь-яких обставин людина найперше має бути Людиною.
9. Є. Маланюк належав до літературного угруповання:  (1б)
А
 неокласиків;
Б
   футуристів;
В
 «Празької школи»;
Г
  ВАПЛІТЕ;
Д
 «Нової генерації».
10. Вкажіть жанр твору Є. Маланюка «Сучасники»: (1б)
А
думка;
Б епіграма;
В ідилія;
Г медитація;
Д епістола.
11.Кому присвятив повість – поему  « Поза межами болю»  О.Турянський ? (0,5б)
А  своїм друзям;
Б   війні;
В дружині та синові;
Г  владі.

12. Визначте тему твору  О.Турянського   « Поза межами болю» .(1б)


Українська мова  8 клас

Тема
: Однорідні члени речення. Речення з кількома рядами однорідних
членів

Мета:
 повторити відомості про однорідні члени речення; поглибити знання про тип зв’язку між однорідними членами; про поєднання слів, що не є однорідними; правильно інтонувати речення з однорідними членами; у записаних реченнях підкреслювати однорідні члени, визначати кількість рядів однорідних членів; розвивати пунктуаційну зіркість; виховувати допитливість, уважне та дбайливе ставлення до природи.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, пунктуація, орфографія

Міжпредметні зв’язки: географія, біологія, художня література

Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок

Хід  уроку
І. Орг.момент.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
ІІІ.Мотивація.

3.1.Підкреслити однорідні члени речення
Хоч на колір зеленющий,
Та ні крапельки не злющий.
Шкірка темна, волохата,
Люблять його всі малята.

3.2. Слово вчителя.
 - Як вважаєте, який фрукт лікарі називають вітамінною бомбою?   
Ківі – «молодий» фрукт, що з’явився тільки в середині 19 століття в результаті окультурення китайської ліани садівником-аматором з Нової Зеландії Олександром Еллісоном.
А прадідом ківі є китайський аґрус, завезений до Нової Зелендії.

 








3.3. Орфографічна розминка. Словниковий диктант.
   Нова Зеландія,  аґрус, садівник-аматор, вітамінний, не доглянутий ніким, недоглянутий кущ.

3.4.Запис речення.
     Виявилося, що ківі містить у своєму складі жири, білки й вуглеводи у необхідній для людини пропорції та забезпечує організм денною нормою вітаміну С.
  Робота з реченням:
- Назвіть однорідні члени речення. Поясніть розділові знаки.
- Які члени речення називають однорідними?
 Як у реченні поєднуються однорідні члени?

ІV.Оголошення теми, мети уроку

Робота із підручником

- Які члени речення називають однорідними?
- Які однорідні члени речення називають поширеними? Непоширеними?
- Які є типи зв’язку між однорідними членами?
- Що таке ряд однорідних членів?

4.1.Робота біля дошки.
Завдання: підкреслити однорідні члени, визначити кількість рядів у реченні, тип зв’язку між однорідними членами.

   По-перше, ківі попереджає передчасне посивіння волосся, по-друге, інтенсивно спалює жири в нашому організмі.  Пізньою осінню, узимку, коли по планеті «блукає» грип,  ківі незамінний у дорослому й дитячому раціоні. Ревматизм, біль, карієс – ось неповний список великих і маленьких неприємностей, від яких нас позбавляє ківі. Одне ківі – це добова норма вітаміну С, який зміцнює імунну систему, кровоносні судини, підвищує опір організму до різних інфекцій і сприяє боротьбі зі стресом.

   Бесіда за текстом:
Вчитель: Ківі називали китайським аґрусом і персиком.
  - Чи не від птахів ківі отримав фрукт таку назву? Птах ківі вкритий пухнастим пір’ям, тому схожий на хутряний м’яч. Це єдиний на планеті птах без крил та хвоста.
Запитання на уважність: скільки кілометрів за годину пролітає птах ківі? (Ці птахи не літають)

4.2. Презентація до уроку
  1 слайд
Цікаві факти про ківі ( фрукт) та ківі ( птаха)
Ківі - справжнє джерело вітамінів, але чомусь на нашому столі цей фрукт не настільки популярний як інші "зимові" фрукти - мандарини і апельсини.

 










 2 слайд
А даремно.  Ківі - корисний і смачний фрукт, що з'явився в країнах Азії та Європи з початку 20 століття. Пропонуємо дізнатися більше про цю зелену ягоду.

 




  3 слайд
Ківі на 84% складається з води. Більшу частину фрукта становить вода (близько 84%). Крім цього в ньому присутні білки (1%), жири (менше 1%), вуглеводи (10%), а також харчові волокна, нікотинова кислота, моно-і дисахариди.
Новозеландський селекціонер Олександр Еллісон назвав фрукт «ківі» через його зовнішньої схожості з однойменної пташкою, яка є національною гордістю Нової Зеландії.







   4 слайд
Ківі багатий вітаміном С. У 100 г продукту міститься 92 мг вітаміну С. При цьому його в фрукті в кілька разів більше, ніж в цитрусових або болгарському перці.







  5 слайд
   Ківі допомагає в боротьбі з депресією. Фахівці рекомендують включати кілька плодів ківі в щоденний раціон харчування для позбавлення від стресів, затяжних депресій і для регулювання стійкості нервової системи при надмірних перевантаженнях.

 







  6 слайд
Ківі - дієтичний фрукт. У зв'язку з тим, що ківі - це дієтичний продукт, його можна сміливо вживати людям, схильним до повноти. По-перше, він сприяє спалюванню жирів, а, по-друге, містить багато корисної клітковини, такої важливої ​​для отримання стрункої фігури.


   7 слайд
Ківі активно використовується в косметології. Не поспішайте викидати шкірку очищеного ківі, зробіть з неї маску для обличчя або просто протріть обличчя, шию і зону декольте її внутрішньою частиною. Доведено, що сік ківі тонізує, підтягує і омолоджує шкіру. Не поспішайте викидати шкірку очищеного ківі, зробіть з неї маску для обличчя або просто протріть обличчя, шию і зону декольте її внутрішньою частиною. Доведено, що сік ківі тонізує, підтягує і омолоджує шкіру.







  8 слайд
Вага ківі не перевищує 100 грамів. Дикий ківі важить всього 30 грамів, тоді як окультурений вже близько 70 - 100.

  
 





 9 слайд
Ківі - це ягода. Незважаючи на великий розмір і шкірку, покриту волосками, ківі - це ягода. Він росте на ліанах в воді.
 




10 слайд
З необробленого ківі не вийде желе. Фрукт містить спеціальний фермент, який не дає застигнути желатину. Тому перед приготуванням десерту ківі потрібно обдати окропом.

   




11 слайд
- У Новій Зеландії зростає «золотий» ківі

У 1992 році в Новій Зеландії вивели новий вид ківі - «золотий» (Gold kiwi). Він коштує значно дорожче звичайного і не поставляється до наших супермаркетів.
Але важливо пам’ятати, що фрукт може бути шкідливим для організму з кількох причин:
·         Якщо у вас алергія на цитрусові. Через велику кількість вітаміну C ківі вважається алергенним фруктом.
·         Ви страждаєте гастритом, виразкою шлунка, або ж у вас спостерігаються проблеми з кислотністю шлункового соку.
·         Проносний ефект ківі не дозволяє вживати цей фрукт у великих кількостях людям, схильним до діареї
·         Ківі - екзотичний фрукт, який містить багато кислот, які у великій кількості можуть руйнувати зуби і викликати печіння в роті.
·         Не рекомендується їсти ківі з молоком, тому що реакція на організм абсолютно непередбачувана.









     12 слайд
 Свою назву ківі отримав завдяки однойменній пташці.






    Ківі - це рід налітаючих птахів, батьківщина яких - далека Нова Зеландія. Ці істоти дивно нагадують ссавців: вони пересуваються по землі, мають оперення, дуже схоже на вовну, а також температуру тіла 38 °C. В роду у ківі п'ять видів - це Південний ківі, Північний бурий ківі, Великий сірий ківі, Малий сірий ківі та Рови, інформує Ukr.Media.
   Залежно від виду ківі мають різні розміри - їх вага коливається в межах від 1.4 до 4 кг. У ківі є дуже довгий і тонкий дзьоб, який у самців досягає довжини 95-105 мм, а у самок - 110-120 мм. До речі кажучи, для ківі характерний статевий диморфізм: самиці більші за самців. Звідси і різниця у розмірі дзьоба.





Хоча ківі і не літають, крила у цих пташок все-таки є, але крихітні - не більше 5 см. Цей рудимент неможливо помітити під густим оперенням птиці.
Ківі - моногамні птахи: вони утворюють пари на 2-3 шлюбних сезони або навіть на все життя. Через три тижні після шлюбного дійства ці пташки зносять в норі або під коріння дерева одне яйце. До речі, ківі відкладають яйця, про розміри яких ходять легенди. При вазі самки в 2-3 кг яйце важить 500 грам.





    Ківі - істоти щасливі, тому що вони довгожителі. У природному середовищі (зелених сирих лісах Нової Зеландії) птахи можуть прожити 60 років, якщо, звичайно, не будуть спіймані і з'їдені місцевими хижаками.



А ось чисельність ківі викликає тривогу. Близько 1000 років тому в Новій Зеландії мешкало понад 12 мільйонів особин. До 2004 року їх популяція становить лише 70 000. Справа в тому, що хижаки (які були завезені європейцями відносно недавно) дуже люблять полювати на цих птахів. Ківі мають характерний запах, який тваринам легко розпізнати.
      





4.3.Самостійна робота.
Письмове виконання вправи    з підручника.

V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання





 











Комментариев нет:

Отправить комментарий