Українська література (уроки)



Тип уроку:засвоєння нових знань
Обладнання:портрети Лесі Українки та інших членів її сім’ї, збірки творів
                       Л.Українки, підручник.

                             Хід уроку
( На дошці епіграф Манукян  Мілени)

І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми уроку.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.
 3.1. Слово вчителя.   
Сьогодні на уроці ми поговоримо про людину, яка виявляла мужність і стійкість, незламність волі під час життєвих випробувань. Це видатна українська поетеса - Леся Українка.  Справжнє її прізвище – Лариса Петрівна Косач, дочка, не менш відомішої письменниці, Олени Пчілки, з оповіданням якої («Сосонка») ви познайомилися в п’ятому класі.
( запис в зошити теми уроку)
  Леся народилася на Волині, в малому повітовому місті Звягелі ( нова змінена назва – Новгород –Волинський),  у  маленькому будинку  на  березі гарної - прегарної річки  Случ
 25 лютого 1871 року.  Зроду була не дуже – то міцного складу, на 4 місяці свого життя мало - мало не померла від дитячої холерини, але потім зміцніла  і від півроку свого життя виросла вже досить здоровою дитиною.
  Цікава історія була при виборі імені малої Лесі. Братику Михайлику було лише півтора року . Хіба запитаєш у нього поради? Вирішила все сама новороджена.
  Понаписували батьки квіточки з іменами, як у лотереї, і принесли на великій тарелі до колиски. Маленька ручка потягнулася до папірця з іменем « Лариса» . Так вибрала собі ім’я Лариса Петрівна  Косач, відома як Леся Українка. Ім’я «Лариса» означає « чайка», « приємна», « солодка».
   Найкращим другом і найулюбленішим братом для Лесі був її братик Михайло.
  ( на дошці  - портрет  Лесі с Михайликом).
Учень 1.
Леся та її старший братик Михась були нерозлучні: разом вчилися і гралися. За цю найщирішу дружбу із жартома називали спільним ім’ям: МИШОЛОСІЄ, бо Леся  з п’яти років звали Лосею.
Вчитель:  У сімї Косачів була традиція давати родинні жартівливі імена своїм дітям:
Михайло - Мишко, Миша, Михась
Леся - Лося, Зея, Зеїчка
Ольга – Ліля, Лілея, Пуц, Пуцинда, Олеся, Ласочка
Оксана – Тамара, Марші, Укус
Микола – Милось, Кох, Кохточка
Ісидора – Дора, Дроздик, Біла гусь, Гусиця, Патька.

Учень 2.
Історія імені Зея, яким жартівливо називали Лесю, була такою. Діти побачили  малюнок кукурудзи, що звалася « Зея Японіка». Всім здалося , що Леся подібна до цієї тоненької , високої рослини. Тому і дали їй таке ймення.
Леся Українка - це вже літературний псевдонім . Мама дібрала своїй дочці літературне ім’я – Українка, що означало « Леся з України».

Вчитель:
Читала Леся , ще малою, багато книжок, писала і російською мовою, читала особливо охоче Лермонтова. Напам’ять виучувала вірші дуже легко. Гарно декламувала байки Глібова та Старицького.

Учень 3.
Леся  українка навчилася читати у 4 роки. ЇЇ улюблені книги – « Кобзар» Т. Шевченка, твори Жюль Верна, Даніела Дефо, казки Г.Х.Андерсена. У шість років – невтомна дівчинка сама вишиває улюбленому батькові сорочку, а подаровані їй ножиці й гольник вона пильнує більше ніж деякі забави.  Коли дівчинці було 9 років , заарештували тьотю Елю ( Олену). Несподівано для самої Лесі, у 1880 році з’явився перший вірш  « Надія», який вона і присвятила своїй тітці.
Ні долі, ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна:
Надія вернутись ще раз на Вкраїну,
Поглянуть іще раз на рідну країну,

Поглянути ще раз на синій Дніпро,-
Там жити чи вмерти , мені все одно,
Поглянуть іще раз на степ, на могилки,
Востаннє згадати палкії гадки…

Ні долі , ні волі у мене нема,
Зосталася тільки надія одна…

( Виходить дівчинка в образі Лесі Українки)
Леся Українка: ( супровід- музика Бетховена « Місячна соната»)
-Мені здається, що з мене вийшов далеко кращий музика, ніж поет, якби натура не втяла зі мною кепський жарт.
Моїми вчителями музики були тітка Олена, батькова сестра, потім дружина Лисенка, Ольга О Коннор, яка мала бездоганний смак і була справжнім професіоналом.
 Я так зраділа, коли батьки подарували мені фортепіано. ( гортає ноти)
Скільки насолоди дала мені музика. Я любила твори Шопена, Бетховена, Шумана, Гріга.
Мене вражала Бетховенова « Місячна соната». В ній було стільки смутку, стільки пристрасті й болю, стільки глибоких незбагненних почуттів.
    Мій давній друже, мушу я с тобою
    Розстатися надовго…Жаль мені!
    З тобою звикла я ділитися журбою,
   Вповідувать думки, веселі і сумні.

Слово вчителя:Мати з батьком помітили у дівчинки і малярські здібності, сприяли їх розвитку. Леся брала уроки малювання у відомого художника – імпресіоніста професора О.Мурашка. Досить гарно, за словами матері, намалювала кілька олійних робіт.
             Леся вчилася дуже добре, але, на нещастя, на 13 році почала об’являтися в неї хвороба, що зламала їй усе життя: почався в неї  суставний туберкульоз. Перша почала боліти в неї рука в кисті, а потім і нога. Довелося їхати по теплих купелях, робити операції ( перша в Києві, пізніше за кордоном)

Учень 5.
Тої зими, коли сталося лихо з Лесею, були сильні морози. Леся разом зі своєю подругою Шурою пішли подивитися на свято Водохреща. Маленьким дівчатам було цікаво, коли пускають у небо голубів, палять із рушниць, умиваються крижаною водою після того. Як освятять її. Дівчата ще згори побачили посеред річки біля ополонки високого крижаного хреста, що іскрився у промінні холодного сонця всіма барвами веселки. Людей ще не було. Ударили дзвони гучно, весело. В одну мить юрба непрохідним колом оточила хрест і Шуру з Лесею. Під вагою великої маси людей крига почала непомітно осідати, вода виступила із прорубу. Лесині валянки промокли. У них було повно холодної води, що сковувало ноги. Не було ніякого рятунку – ні побігти, не пострибати. Водохреща закінчилася, всі кинулись додому. В Лесі валянки обмерзли і вона ледве йшла. Після цього вона  і захворіла на туберкульоз.

3.2  Слово вчителя:
-          Не дивлячись на те, що стан Лесі Українки погіршувався , важка хвороба рук перешкодила заняттям із музики та малювання, але хвороба не згасила потяг до знань, до розвитку творчих здібностей. Леся, перемагаючи біль, не опускала руки. У неї була велика тяга до життя. Вона самотужки вивчала мови – французьку, латинську, німецьку, грецьку та інші ( всього 10 мов). Свою любов до життя Леся втілила в свої поезії. Однією з таких поезій є « Як дитиною бувало».
 3.3. Виразне читання поезії « Як дитиною бувало..»
Виразне читання поезії вчителем.с. 66 ( підручник).
3.5.Художні засоби поезії.
Повторення: ледве-ледве
Риторичні оклики: «Що бува негода в світі»; « Золотим шляхом поплисти»
Епітети: «час гарячий», « ясне небо, море,хмарки, сонце», «тихий плескіт», « золотий шлях»,» щиро золоте».
Метафора: колихає море хвилі,  в’ється стежечка, золото спадає.
3.4. Вчитель
- Характер Лесі Українки яскраво розкривається в її поезії. Зараз ми ознайомимося з поезією « Мрії». Цей вірш Л. Українка написала  18 листопада 1897 року. Прослухайте цей вірш, визначте, які автобіографічні риси поетеси відображені в  творі.
3.5. Виразне читання вірша « Мрії»с. 65 ( підручник)
  Бесіда за твором.
-          Як письменниця характеризує дитячі роки?
-          Знайдіть слово, яке вказує на негативне ставлення героїні до переможців?
-          Як ви  думаєте, чому письменниця співчуває тому, кого перемогли?
-           
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Вікторина
1.Край, в якому народилася Л.Українка?
2.На якому музичному інструменті добре грала Леся?
3. Хто за походженням була Л.Українка?
4. Кому був присвячений перший вірш Л.Українки?
5. Як називався перший вірш Л.Українки?
6. Справжнє прізвище Л.Українки?
7. Що завадило Лесі ходити до школи?
8.Під час якого свята захворіла маленька Леся?
9.Як називається вірш Л.Українки про захоплення переможними, але такими, що не здалися у вік лицарства?
10. Псевдонім матері Л.Українки?
11. Прізвище знаменитого дядька Л.Українки?
12. Ім’я найулюбленішого брата Л.Українки?
  ( підсумки відповідей на запитання вікторини)

V. Домашнє завдання. С. 64-66, вірш « Як дитиною бувало..»- напам’ять.

VІ. Підсумок уроку.

Підсумком нашого уроку може стати вірш Манукян Мілени
       Як Леся любила Вкраїну свою,
       Червону калину в зеленім гаю,
       Під спів соловейка світанок стрічала,
       Як квітка у полі вона розквітала.
      Складала вірші  про красу України,
      А Лесини вірші ми знаємо й нині.


                                                    Українська література 9 клас

Контрольна робота №3
Тема:  «  Творчість Тараса Шевченка»
1. З’ясуйте ідейну, композиційну та художню роль сміху у творі Т.Шевченка "Сон" ("У всякого своя доля..."):   (1б)
а) розважання, відволікання від надто серйозних проблем;
б) прийом знищення, заперечення, гострого висміювання й глумління над світом насильства і зла (сатира);
в) дотримання традицій бурлескно-травестійного жанру;
г) традиційний прийом для української літератури.
2. В історичній, соціально-політичній поемі Т.Шевченка "Єретик" зображено:  (1б)
а) події європейського середньовіччя, інквізицію;
б) часи Київської Русі, перших християн;
в) історично-достовірні події гуситської війни наприкінці
XIV- на початку XV ст. та чеського реформатора і проповідника Яна Гуса;
г) сучасне Т.Шевченкові життя чеського народу, який так само, як і український боровся за своє національне визволення.
3. У кінці поеми "І мертвим, і живим..."   (1б)
Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата, –
Нехай мати усміхнеться,
Заплакана мати

Т.Шевченко звертається:
а) до своїх родичів;
б) до узагальнюючого образу християнських братів;
в) до селян-гречкосіїв, вихідцем з яких був сам поет і проблеми яких добре знав;
г) до вчених земляків-псевдопатріотів, аби вони об’єдналися із власним народом і перейнялися його болями, інтересами.
4. Поему, інвективу «Кавказ» поет присвятив: (1б)
а) Лесі Українці;
б) М. Вовчку;
в) Якову де Бальмену;
г) В. Жуковському.

5. Назвіть події з життя Шевченка, що сталися в ці дати.  (2б)

1814  -                              1843- 1845-
1838  -                              1847 -1857-
1840  -                              1861 –
6. До якого жанру відноситься твір  «Гайдамаки»?  (0,5 б)
а) Балада      б) Поема       в) Елегія       г) Сатирична поема

7.Які події покладено в основу твору «Гайдамаки»? (1б)
а) Національно-визвольна війна під проводом Б.Хмельницького
б) Війна з турецько-татарськими загарбниками
в) Козацьке повстання – Коліївщина
г) Похід князя Ігоря на половців


А
Б
В
1



2



3



8.  Установіть відповідність   між періодами  творчості та творами? (1,5 б)
А) рання творчість                       1) «Сон»
Б) період «трьох літ»                   2) «Мені однаково, чи буду…»
В) період заслання                       3) «Катерина»

9.Напишіть твір-опис за поданою картиною.  ( 3б)
Кого Ви бачите на портреті? Опишіть цю людину.

ВІДПОВІДІ на к.р.№3
Українська література 9 клас
Контрольна робота №3
Тема:  «  Творчість Тараса Шевченка»
1.Б   (1б)
2.В   (1б)
3.Г    (1б)
4.В    (1б)
5. Назвіть події з життя Шевченка, що сталися в ці дати.  (2б)
  1814 - Тарас Шевченко народився 
  1838 -  Шевченкові видали відпускну.   (Викуп з кріпацтва)
  1840 – видав першу поетичну  збірку « Кобзар»
  1843-1845-  відвідування України, період « Трьох літ»
  1847-1857- період заслання
  1861 -випущено окремою книжкою Шевченків «Буквар». Помер Кобзар.
6. Б
7.В
8.     1-Б               
        2-В
        3- А
9.Напишіть твір-опис за поданою картиною.  ( 3б)
Кого Ви бачите на портреті? Опишіть цю людину.



Андрій Чайковський « За сестрою»


1
8






2







3




4







5








6






7









Запитання до кросворду.
По горизонталі:
1.Назва села, де жила родина Судаків.
2. Хто продав головного героя  татарам – купцям?
3. Засіб, за допомогою якого татари перевозили награбоване майно?
4. Зброя, яку козаки використовували під час бою з татарами?
5.Командир татар?
6.Прізвище одного з козацьких  ватажків?
7. Час, який обрали козаки для атаки?

По вертикалі:

8. Ім’я головного героя твору.


Зробивши хід шахового коня,
Зробивши хід шахового коня,
прочитайте поетичний вислів
прочитайте поетичний вислів
В.Симоненка " Грудочка землі"
В.Симоненка " Грудочка землі"



не
зем






не
зем




лі

сту
мої


лі

сту
мої



ме

гру





ме

гру






би
ко




би
ко


у

дях

доч



у

дях

доч




лю
гру

тить


лю
гру

тить


бо



ка



бо



ка







у







у

Зробивши хід шахового коня,
прочитайте поетичний вислів
Зробивши хід шахового коня,
В.Симоненка " Грудочка землі"
прочитайте поетичний вислів
В.Симоненка " Грудочка землі"



не
зем




лі

сту
мої




не
зем





ме

гру




лі

сту
мої




би
ко



ме

гру




у

дях

доч





би
ко



лю
гру

тить

у

дях

доч




бо



ка



лю
гру

тить






у



бо



ка







у





































Комментариев нет:

Отправить комментарий